winkelwagen

0 item(s) in uw winkelwagen

Scava Weekendshopping

zaterdag 20/1 en zondag 21/1

Over CrossFit

Je kunt de voordelen van voldoende lichaamsbeweging niet onderschatten. Regelmatige lichaamsbeweging helpt bijvoorbeeld met het verbeteren van onze botsterkte, mede hierdoor is in beweging blijven een geweldige behandeling tegen osteoporose.

Daarnaast versterkt het ook de spieren die onze gewrichten ondersteunen. Lichaamsbeweging helpt veel mensen ook het gevoel van eigenwaarde te verbeteren, en dit zorgt uiteindelijk voor een beter zelfvertrouwen.

Het werkt ook als een geweldige manier om stress te verlichten, want de endorfine die vrij komt in ons lichaam is een natuurlijk antidepressivum.

Dit weten de meeste mensen al. Echter, veel mensen vinden niet dat ze de kracht en spierdefinitie konden bereiken met hun eigen trainingsprogramma. Vandaar dat veel mensen overstappen of de nieuwste Amerikaanse fitness hype: CrossFit.

CrossFit training

Het ontstaan van CrossFit

CrossFit is bedacht door Greg Glassman (voormalig gymnast) en Lauren Jenai. Het werd in de wereld gebracht als een fysieke bewegingssport, maar ook als een competitieve sport.

Glassman en Jenai begonnen met het aanbieden van workouts via het internet, vooral politiemensen zagen dit als een goede manier om fit te worden voor het zo goed mogelijk blijven functioneren van hun beroep. Later werd dit uitgebreid tot CrossFit.

De eerste CrossFit box werd geopend in 1996 in Santa Cruz, Californië. Het concept is enorm gegroeid tot wel duizenden CrossFit boxen wereldwijd.

Wat is CrossFit precies?

Het CrossFit programma is samengesteld om fitter te worden, zonder de nadruk te leggen op één bepaalde oefening. Dit programma is ontworpen om je lichaam voor te bereiden voor elke sport of andere lichamelijke activiteit. De focus bij CrossFit ligt op de kern van het lichaam en onze lichaamsconditie.

Met elke dag een andere routine wordt de kern van het lichaam steeds sterker en worden de spieren ook steeds meer afgetraind. Dit heeft positieve gevolgen voor de algemene gezondheid en zorgt ervoor dat de conditie ook steeds beter wordt.

Waarom CrossFit?

CrossFit training

Het CrossFit programma krijgt vooral veel aandacht van mensen die fysiek erg fit moeten zijn voor hun werk. Goed presterende atleten, militairen en politiemensen uit de hele wereld hebben interesse voor CrossFit en gebruiken dit als enige manier van lichaamsbeweging om zowel fit en sterk te worden.

Ze erkennen dat dit programma maar liefst acht verschillende categorieën van fysieke fitheid beïnvloed:

  • uithoudingsvermogen,
  • kracht,
  • flexibiliteit,
  • snelheid,
  • behendigheid,
  • hart en longen uithoudingsvermogen,
  • coördinatie,
  • balans.

CrossFit en normale lichaamsbeweging

Conventionele lichaamsbeweging routines betekenen normaal gesproken 4 of 5 dagen per week naar de sportschool gaan. Hier wordt dan de nadruk gelegd op één of twee verschillende spiergroepen gedurende ongeveer 60 minuten per dag. Dit vereist een hoge mate van betrokkenheid aangezien mensen vaak aangeven dat ze weinig tijd hebben voor een dergelijk schema.

Voor de meeste mensen is het grootste obstakel gewoon tijd, ze zeggen dat ze geen tijd hebben om meerdere dagen per week een uur in de sportschool te zitten. In veel gevallen bereiken mensen de resultaten die ze wilden bereiken niet.

Dit is de reden waarom het CrossFit programma in een vrij korte tijd erg populair is geworden. In veel gevallen zijn de programma’s ontworpen om slechts 20 minuten of minder te duren. In plaats van een uur naar de sportschool betekent dit dat mensen nu binnen een uur naar de sportschool kunnen, trainen, douchen, en weer thuis kunnen zijn.

Het is dus qua tijd veel gemakkelijker om je aan dit programma te houden. Daarnaast zijn de trainingen uitdagend en vinden veel mensen het leuk vanwege de grote verscheidenheid aan oefeningen die ze kunnen doen. Hierdoor geven mensen misschien minder snel op aangezien ze weten dat het programma niet al te lang hoeft te duren.

Een grotere variatie verhoogt ook de uitdaging en dit zorgt weer voor goede resultaten in een redelijke tijdsduur.

CrossFit training

Aan te passen voor iedereen

Eén van de voordelen van het CrossFit programma is dat absoluut iedereen dezelfde routine kan gebruiken. Deze oefeningen worden door verschillende topsporters over de hele wereld gebruikt en kunnen op elk niveau worden gevolgd.

Het is mogelijk het CrossFit programma compleet aan te passen. Hierdoor kan iedereen meedoen, hoe fit of niet-fit ze ook zijn.

Het kan ook worden aangepast voor mensen die last hebben van een chronische ziekte, zoals hart- en vaatziekten of diabetes. Juist daarom is het echter wel belangrijk dat iemand een goede trainer heeft die precies aanvoelt hoe ver iemand kan gaan, want aan blessures heeft natuurlijk ook niemand iets.

Over CrossFit
In voorraad Beperkte voorraad Op bestelling